Motocykle przeszły długą drogę od wczesnych projektów w
1800 roku do różnych typów dostępnych obecnie na rynku
. W tym artykule omówiono historię tych
maszyn, aby zobaczyć, jak bardzo zmieniły się one przez
lata.
Wczesne motocykle były zasadniczo zmotoryzowanymi wersjami
roweru bezpieczeństwa, roweru, który ma koła tej samej
wielkości.
Kilku wynalazców próbowało stworzyć swoją
wersję zmotoryzowanego roweru bezpieczeństwa, ale żaden nie byłby tak
znaczący jak ten wymyślony przez niemieckich wynalazców
Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha w 1885 r.
Ich rower był napędzany silnikiem zasilanym ropą naftową. Później
projekty innych wynalazców zdecydowały się na zastosowanie
silnika spalinowego, który był wówczas stosunkowo nowym wynalazkiem
.
Ale nie wszystkie wczesne motocykle były
napędzane silnikami napędzanymi paliwami kopalnymi. W 1867 roku amerykański wynalazca
Sylvester Howard Roper stworzył silnik napędzany parą.
Kolejnym był Francuz, Louis-Guillaume Perreaux, który
stworzył motocykl oparty na tej samej koncepcji w 1868 roku.
Na początku XX wieku rozpoczął się wyścig o
produkcję motocykli. Różne firmy włączyły
motocykle do swojej linii produktów, takich jak Triumph,
która pierwotnie produkowała rowery.
Powstało także kilka firm specjalizujących się w
produkcja motocykli, takich jak Harley-Davidson i
Indian Motocycle Manufacturing Company.
Korzystanie z motocykli zyskało jeszcze większą popularność po
II wojnie światowej, gdy doświadczeni żołnierze jeździli tymi pojazdami, aby dać im
poczucie przygody, którą odczuli podczas wojny. W latach
50. i 60. na rynku pojawił się nowy gracz.
Japońskie motocykle weszły, a później zdominowały
świat motocykli. Japońskie marki nadal mają duży
udział w dzisiejszej produkcji motocykli, ale amerykańskie i
europejskie marki, takie jak Harley-Davidson i Ducati, zachowują
wysoki poziom lojalności wśród użytkowników.