Układ napędowy w autach dostawczych: z jakich elementów się składa?

0
90
W samochodach dostawczych często poddawanych ekstremalnym obciążeniom sprawny i niezawodny układ napędowy ma do odegrania niezwykle istotną rolę. To skomplikowany system składający się z wielu elementów, które współpracują ze sobą, aby zapewnić prawidłowe i dynamiczne poruszanie się pojazdu po drodze. Z tego artykułu dowiesz się, z jakich części zbudowany jest napęd w aucie dostawczym. Poznaj charakterystykę jego kluczowych podzespołów!

Silnik

Podestowym warunkiem sprawnego działania układu napędowego w każdym busie lub furgonetce jest niezawodny i dynamiczny silnik. W segmencie tym nadal dominują jednostki spalinowe, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne (Diesla), choć w ostatnich latach mocno rośnie zainteresowanie dostawczakami elektrycznymi. Silnik generuje moc mechaniczną, która jest przekazywana na inne elementy układu w celu napędzania pojazdu.

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów jest odpowiedzialna za przekazywanie momentu obrotowego z silnika na koła napędowe. W pojazdach dostawczych montuje się przekładnie manualne, jak również automatyczne. Wybór odpowiedniego typu skrzyni biegów zależy od preferencji kierowcy oraz rodzaju pracy, jaką wykonuje dane auto. Trzeba jednak przyznać, że prowadzenie dostawczaka „w automacie” jest znacznie bardziej komfortowe niż auta z manualną przekładnią.

Koło zamachowe/koło dwumasowe

Popularna dwumasa, a więc koło zamachowe dwumasowe to element układu przeniesienia napędu, umiejscowiony pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. W rzeczywistości składa się z dwóch mniejszych kół, połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Podstawowym zadaniem tego typu części do aut dostawczych jest tłumienie drgań i wibracji generowanych przez pracujący silnik. Z kolei koło zamachowe, które wygląda podobnie do dwumasowego, jednak różni się od niego budową, odpowiada za przenoszenie energii pomiędzy korbowodem a wałem korbowym.

Oś napędowa i mechanizm różnicowy

Oś napędowa jest odpowiedzialna za przekazywanie mocy z napędu na koła. W autach dostawczych z napędem na koła tylne oś ta jest zlokalizowana z tyłu pojazdu. Natomiast w przypadku napędu na 4 koła, oś napędowa może być obecna zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Mechanizm różnicowy, który znajduje się na osi, pozwala na różnicowanie prędkości obrotowych kół napędowych podczas skręcania, co poprawia sterowność i stabilność pojazdu.

Wał napędowy i przekładnia

Wał napędowy to element, który przekazuje moc z mechanizmu różnicowego na koła pojazdu. Montowany jest zazwyczaj w pojazdach z napędem na koła tylne. W przypadku napędu 4×4 moc jest przekazywana za pomocą dodatkowych wałów napędowych lub układu przekładni.

Sprawny napęd to gwarancja niezawodności Twojego dostawczaka

Układ napędowy furgonetki lub busa składa się z wielu elementów, które współpracują ze sobą, aby zapewnić napęd, kontrolę i wydajność pojazdu. Tylko regularne dbanie o te elementy, sprowadzające się do wykonywania terminowych przeglądów, wymian i konserwacji, pozwoli utrzymać silnik oraz pozostałe komponenty w odpowiedniej kondycji. Równie ważne jest stosowanie wysokiej jakości części zamiennych pochodzących od sprawdzonych dostawców. Sprawdź ofertę hurtowni VanKing i zamów potrzebne podzespoły już teraz!

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę.