Motocykl jest zazwyczaj pojazdem dwukołowym napędzanym przez mały, głośny silnik. Pojazdy te to zasadniczo zmotoryzowane rowery, ale mają cięższe, mocniejsze i bardziej złożone części, co oznacza, że motocykl jest bardziej maszynowy niż rower.
Motocykle mają różne zastosowania, ale oczywistym podstawowym zastosowaniem jest jazda, służąca jako forma szybkiego transportu. Inne zastosowania: wojsko i organy ścigania, sport / wyścigi, zwiedzanie i służenie jako symbol wolności, w zależności od tego, kto jeździ. Konwencje motocyklowe również nawiązują do jeszcze jednego celu motocykla: spektaklu! Motocykle, podobnie jak samochody, są również dziełami sztuki dla tych, którzy są mechanicznie skłonni lub lubią prezentować swoje unikalne i innowacyjne maszyny (motocykle koncepcyjne).
Motocykle: Rodzaje
Motocykle drogowe: motocykle zbudowane do jazdy po utwardzonych i publicznych drogach. Motocykle te mają płytkie bieżniki i silniki o pojemności 125 cm3, które mogą osiągnąć prędkość 160 km / h. Niektóre mogą przekraczać prędkość 200 km / h. Nie są one przeznaczone do wyścigów, a jedynie do transportu publicznego. Posiadają tablice rejestracyjne, kierunkowskazy i inne akcesoria niezbędne do jazdy po drogach publicznych.
Cruiser – przypomina styl amerykańskich maszyn w latach 30. i 60. XX wieku. Te motocykle są przeznaczone do jazdy na długich dystansach i zapewniają pewien komfort. Harley Davidson, Excelsior, Henderson i Chopper to krążowniki.
Rower sportowy – rowery wyczynowe, które są zwykle lżejsze i mają mniejszą strukturę niż krążownik. Te motocykle to motocykle wyścigowe i mają czterocylindrowe silniki o pojemności od 600 cm3 do 750 cm3. „Super motocykle” mogą również zapewnić pojemność do 1000 cm3.
Rower turystyczny – te motocykle oferują duże części wypornościowe, aby chronić przed niepogodą i silnym wiatrem; silniki o wysokim momencie obrotowym; wygodne, pionowe miejsca siedzące; oraz zbiorniki paliwa o dużej pojemności do dalekiego zasięgu. Rodzaje motocykli turystycznych to: Full-dress Tourers, Standard Tourers, Global On + off Road Tourers i Sports Tourers.
Nagi rower – zredukowany w części do swoich najważniejszych zalet, ten rower podkreślał funkcję, wydajność i ergonomię w stosunku do wyglądu, który jest preferowaną cechą rowerów sportowych i turystycznych. Motocykle te są również określane jako „uliczne”. Yamaha Seca II jest dobrym przykładem.
Hulajnoga – skutery to motocykle na krótkie dystanse z małymi kołami (o średnicy 357 mm lub 14 cali) i silnikami w wahaczu. Zazwyczaj mają mniej niż 125 cm3, ale niektóre większe skutery przekraczają 250 cm3. Jednym z popularnych skuterów jest Honda Lead 80.
Motorower – hybryda rowerowa / motocyklowa z dwusuwowym silnikiem o pojemności do 50 cm3. Mają one wymagające licencji w niektórych miejscowościach. Ich popularność spadła w połowie lat osiemdziesiątych, ale są one nadal używane.
Rowery terenowe – w tym rowery szutrowe i są przeznaczone do jazdy w trudniejszym terenie. Mają większe, głębiej bieżnikowane opony, mały silnik, długi skok zawieszenia i duży prześwit, a także brak akcesoriów ulicznych. Motocykle te mają silniki, które składają się z dwóch suwów na jednym cylindrze lub czterech suwów na jednym cylindrze i mogą osiągać tak niskie, jak 50 cm3 lub nawet 750 cm3, w zależności od wieku jeźdźców oraz wielkości i stylu silnika. Motocykle próbne, których pojemność nie przekracza 250 cm3, to motocykle terenowe. Są one używane w Motocross i Enduros.
„Dual-Sport” i Adventure-Touring – są to rowery „off-road”. Są one podobne do motocykli „terenowych”, ale są również przystosowane do jazdy po drogach publicznych.
Motocykl – wariant motocykla próbnego, ten motocykl był używany przez hodowców bydła mlecznego w Nowej Zelandii na początku lat sześćdziesiątych. Są to motocykle niskociśnieniowe służące do łatwego transportu.
Derny bike – specjalistyczny motocykl stosowany w kolarstwie torowym do blokowania oporu powietrza w rowerach wyścigowych.
Rower holowniczy – zaprojektowany przez szwedzką firmę, ten motocykl ma silnik o wysokim momencie obrotowym i chowaną przyczepę do holowania samochodów i lekkich ciężarówek. Jedynym istniejącym jest Retriever, zmieniona forma starego skrzydła Hondy GL 1800.
Rower koncepcyjny – są to prototypy stworzone w celu zmierzenia reakcji na innowacyjne projekty, nowe i unikalne technologie, opłacalność i inne czynniki. Większość z nich nigdy nie jest realizowana, ale niewielka część wydawana jest w skompromitowanej kombinacji, biorąc pod uwagę realia marketingowe, reakcje i preferencje społeczne oraz możliwości produkcyjne.
Motocykle są wściekłością na drodze i poza nią. Te maszyny są tak inspirujące, jak niebezpieczne, i wymagają tyle szacunku, co szkolenia i praktyki w obsłudze. Jeśli traktowane dobrze, motocykle będą dobrze traktować jeźdźców.